Rieke Meima

Rieke Meima

Rieke is afkomstig uit het onderwijs, ze gaf daar het vak handvaardigheid. Dit is de 2e keer dat ze in de galerie exposeert. Haar eigen werk was vooral ruimtelijk. De laatste jaren houdt zij zich echter intensief bezig met schilderen. Zij volgde daarvoor diverse opleidingen in binnen-en buitenland. Meestal ontstaan haar schilderijen intuïtief. Een andere werkelijkheid wordt zichtbaar. Ook voor haar zelf steeds weer verrassend. Doordat ze in haar recente werk veel met allerlei materie werkt, zien we ook hierin de ruimtelijkheid vaak weer terug. De laatste tijd experimenteert ze ook met het combineren van olie-en acrylverf. Resultaat is een schilderij, dat door de speciale huid een bijzondere sfeer uitstraalt. Soms ontstaan er zelfs bijzondere craquelé-effecten. Inspiratie voor een volgende stap. Het specifieke kleurgebruik geeft haar schilderijen soms iets magisch.

Jose van Loon

Jose  ontwerpt zelf de patronen, naait ze 2-dimensionaal met de naaimachine en naait het geheel dan, met de hand, tot 3-dimensionale werkstukjes. Verder werkt zij veel met borduurwerk op vilt. Hierbij maakt zij gebruik van beeldmateriaal, foto’s, tekeningen ed. Dit wordt door haar bewerkt en omgezet tot borduurpatronen. Haar werk geeft uitdrukking aan woorden als: tactiel, aaibaar, schoonheid van het detail en kwetsbaarheid versus kracht. De overgang tussen maakbaarheid en natuur fascineert van Loon. De weerbaarheid en de kwetsbaarheid van het leven is een wankele balans, die te zien is in haar fragiele werk. Het “moment” is door haar vastgelegd in textiele werken. Twee uitgangspunten zijn voor haar belangrijk: abstracte begrippen zoals kwetsbaarheid, kracht, liefde, evenwicht zoeken. Anderzijds figuratieve vormen, als herkenbaarheid voor de kijker.

Fieke Hordijk

Het werk van Fieke (1950) bestaat uit beelden en wandobjecten. Zij haalt inspiratie uit de mens, muziek, dans, natuur en architectuur. In de vormgeving balanceert zij tussen figuratie en abstractie maar altijd streeft ze naar sterke lijnen, beweging en kracht. Vanaf 2010 ging zij weer muziek maken, wat haar beeldtaal beïnvloedde. Eerst was klassieke muziek de drijfveer tot het verbeelden van wandobjecten en beelden, maar na verloop van tijd kwamen er Minimal Music en Jazz en Bluesmuziek bij, hetgeen aanleiding was tot vele werken. B.V. in een wandobject van 20 meter verbeeldde zij de Canto Ostinato, van Simeon Ten Holt. Voor de uitvoering van haar werken gebruikt ze metalen, zoals koper, brons en messing en voor de kleur wordt de eigen kleur van het materiaal of worden oxides gebruikt.

Nanda Verhaegh

Nanda is in 1977 geboren in Kessel, getogen in Roermond en beland in het Limburgse Montfort. Felle kleuren, strakke vormen en kunst met een verhaal. Dat is waar ze van houdt. Ze speelt met geometrische vormen en sterke contrasten en haar werk laat zien hoe kleuren en vormen elkaar kunnen versterken. Haar werk vertrekt vanuit een verhaal. Dit kan een gebeurtenis zijn maar ook een opdracht of een toevallige ontdekking. Technisch probeert ze zichzelf uit te dagen. Ze maakt zelf haar mallen en werkt graag met gietklei en gietporselein. “Kan niet” bestaat niet. Er is voor haar altijd een manier om te maken wat ze wil laten zien.

Ben Kapteijns

Ben vervaardigt handgevormde keramische geglazuurde sculpturen en bouwt hout gestookte ovens. Het stoken van een houtoven is een mysterieus en wonderbaarlijke gebeuren, zekers ’nachts als de langgerekte vlammen en massa’s vonken hoog boven de schoorsteen uitkomen. Dit zorgt voor een magische en spectaculaire sfeer. De kunst van het vuur drukt zich niet uit in het mooie om het mooie, maar het mooie als antwoord op innerlijke behoeften van het leven zelf. Het vuur en de klei worden gekenmerkt door karakter en wijsheid, door geduld en onderworpenheid aan de bekende en onbekende natuurkrachten van het heelal. Zijn sculpturenzijn vaak getiteld “verhalenvertellers”. Om een verhaal bij een beeld te kunnen bedenken heb je fantasie nodig. “Die verhalen zitten allemaal in ons”.

Rietje Smal-Zwanenburg

Peter Verboom

Peter Verboom

Peter Verboom (geboren in 1954). Zijn queeste naar kinderlijke spontaniteit is nooit gestopt. Als een echte ‘homo ludens’ gebruikt hij in zijn huidig werk het wrakhout van onze massaconsumptie en verwerkt dit tot ‘assemblages’.Bij voorkeur past hij niet-traditionele kunstmaterialen toe; hoofdzakelijk gebruikte alledaagse attributen, ‘objects trouvés’.Vindplaatsen en inspiratie vindt hij in kringloop- en 2e hands-winkels. Zijn assemblages ontstaan door intuïtieve en associatieve samenvoegingen van de triviale attributen.Een spel ontstaat, waarbij de betekenis van de afzonderlijke attributen, in een nieuwe onderlinge relatie, vervreemding opwekken. Irrationele combinaties met een narratief karakter.

Gemma Bosters

Gemma Bosters

Gemma Bosters (geboren in 1960 ) te Boxmeer, nu woonachtig in Velp. Ze heeft een passie in het werken met klei. In haar thema’s probeert ze vrolijkheid, gezelligheid en blijheid uit te drukken die ze zelf ervaart met dans en muziek (Latin).Als voorbereiding van een werkstuk maakt ze het eerst een miniatuurschetsje van klei waarna ze het in groter formaat uitwerkt. Haar decoratietechniek bestaat hoofdzakelijk uit het werken met engoben (vloeibare kleislib). Door de leerharde klei eerst op te ruwen met een scherp voorwerp brengt ze vervolgens met een platte kwast de engobe op waardoor er interessante structuren ontstaan. De originele kleur van de klei blijft op deze manier ook zichtbaar. Door middel van exposities en kunstmarkten hoopt ze nog vele vrolijke kunstwerken te maken. Op 8 oktober geeft Gemma uitleg over haar werkwijze in de galerie, u bent van harte welkom.

Ans Pelgrim

Ans Pelgrim

Kunst’ is de naam waar onder Ans Pelgrim (1962) haar werk presenteert. Haar portfolio kenmerkt zich in meerdere uitingsvormen. Van ingetogen tot uitgesproken en van sober tot kleurrijk. Van home-design tot tuin ornamenten. Ze werkt ook graag met verschillende (klei) materialen en stooktechnieken. Ze heeft een loopbaan gehad in de bank- en verzekeringswereld maar is daarnaast opleidingen gaan volgen aan de klassieke academie der schilderkunst en in het kunstencentrum in Groningen. Inmiddels is ze ruim 10 jaar fulltime als kunstenaar actief vanuit haar thuisbasis in Hoogezand. Ze presenteert haar werk op exposities, tijdens kunstmarkten en via haar website.“Het mooie aan keramisch werk is dat een zacht vormeloos product kan uitgroeien tot een mooi uniek werkstuk.

Nora van Klingeren

Nora van Klingeren

Nora van Klingeren (geboren in 1956) maakt veelal wandkleden en in combinatie met constructies in staal en andere materialen. Nora is opgeleid als architect, maar ze is de managementhoek ingerold. Na jaren in het projectmanagement te hebben gewerkt heeft ze een stap gemaakt naar de kunst. Op het textielvlak is ze in wezen autodidact, maar gevoel voor vorm en de verhoudingen komen uit de Bouwkunde. Nora werkt veel in opdracht. In de voorstellen en werken die daaruit volgt vloeit architectuur en wandtextiel samen.Vilt vormt altijd een onderdeel. Ze maakt haar vilt zelf en verwerkt hierin stukken met door haarzelf met zeefdruk bedrukte zijde. Inspiratie kan van alles zijn, maar alle werken hebben altijd een verhaal. De laatste jaren en de komende jaren vormt klimaatverandering een vast onderdeel van haar werk.