Antoinet Verhagen

Antoinet Verhagen

Het ruimtelijk werken met steen is de passie van Antoinet, daarin kan zij haar hart en ziel kwijt. Beeldhouwen betekent ook ruimte maken in het hoofd. Door het hakken en het bezig zijn met de steen, raakt het hoofd leeg en beland je in het hier en nu, los van alle dagelijkse beslommeringen. De natuur, de mens en de onderlinge betrekkingen zijn haar grootste inspiratiebronnen. Deze komen nadrukkelijk terug in haar sculpturen. Ze maakt vooral abstract figuratieve beelden in allerlei soorten steen. Naast het beeldhouwen is ze ook de eigenaar van Atelier en Beeldentuin ‘Ruimte in beeld’, geeft beeldhouw les en organiseert workshops.

www.antoinetverhagen.nl   en     www.ruimteinbeeld.nl

Redmer Hoekstra

Redmer wil graag mensen weer terugbrengen naar verwondering. Ze laten kijken met hun ogen en dingen niet voor waar aan laten nemen. Mensen met een open en kritische blik naar de werkelijkheid en de wereld om hun heen laten kijken. En ze ook laten lachen.Door zijn fantasie met tekenen te verbinden resulteert dat in zijn pentekeningen in surrealistische combinaties van mensen, dieren en dingen. Vaak een combinatie tussen natuur en menselijke wereld.Inspiratie haalt hij uit de de natuur maar ook de mens, en kunstenaars als Magritte, Topor Escher en Serre.

www.redmerhoekstra.nl

Marrie de Boer

De beelden van Marrie worden gekenmerkt door speelse, vrije vormen waarbij ze haar fantasie zijn gang laat gaan. Haar inspiratie vindt ze in natuur, mens en dier. Gevoelsmatig stapelt ze de beelden op met dunne lapjes klei, of  worden opgebouwd uit rollen en weergegeven als mens-en dierfiguren. Omdat klei zo veel mogelijkheden biedt ontstaan zeer gevarieerde beelden. De beelden ogen ingetogen, verweerd en verouderd en zijn bewerkt met oxide of paradijselijk in uitbundig kleuren geglazuurd. Speelsheid en kwetsbaarheid geven de beelden een geheel eigen karakter.

www.marriedeboer.nl

 

Marjo Wiltingh

Marjo wordt geïnspireerd door de mens, de natuur, de dood. Ook het verlangen naar reizen, het ontmoeten, het experiment en het spelen met materialen geeft inspiratie. Zij werkt meestal vanuit een thema, zoals het thema “verbinding”. Hoe verbind ik mij met de natuur, de mens, vriendinnen, God en de dieren. Maar ook landschappen, stadjes, polders, boten en paarden zijn andere, veel voorkomende thema’s. Haar werk bestaat vooral uit brons, soms in combinatie met steen, glas en staal. Door telkens weer te experimenteren zijn er mislukkingen in overvloed, maar vandaar uit ontstaan ook weer nieuwe vondsten.

Meer informatie:

www.marjowiltingh.nl   

 

 

Karen Andre

“In ieder stuk steen zit iets verborgen wat zichtbaar gemaakt kan worden.”Karen maakt beelden uit steen en hout, zij werkte in Zimbabwe bij bekende kunstenaars en ging in Portugal op zoek naar de oorsprong van marmer. In 1997 beeldhouwde zij voor het eerst in steen en het beeld dat uit die steen ontstond, was het startsein voor een radicale ommezwaai in haar leven. Beeldhouwen is haar manier van praten. Bij figuratieve beelden gaat het om beleving en gevoel, wat zij op een eenvoudige manier probeert weer te geven, om de focus op de beweging te houden. Haar abstracte werk is gebaseerd op natuurelementen zoals licht en water.

meer informatie:

www.atelierkarenandre.nl

 

 

Jannie Slootweg

Jannie is in 1987 begonnen met het bewerken van glas. Eerst als ontwerpster van tiffanylampen en spiegels maar tegenwoordig werkt ze vooral in de glasfusing techniek. Veel van wat zij om zich heen ziet is een bron van inspiratie voor het werk dat zij nu maakt. Tijdens het creatieve proces ontstaat een uniek glasobject dat totaal los staat van het oorspronkelijke uitgangspunt binnen de visuele wereld om haar heen. Veel van haar werk wordt gekenmerkt door het contrast van fijne lijnen dat afgewisseld wordt met vaak grillige, gebarsten vormen in specifieke glaskleuren.Haar werk heeft zijn weg gevonden in Nederland maar ook in landen als Frankrijk, Polen en Luxemburg.

Meer informatie:

www.divetroglaskunst.nl

 

Gre Dubbeldam

 

Door haar mogelijkheden en beperkingen is emaille voor Gré het middel om zich uit te drukken, maar dat is niet simpel. De fascinatie voor het materiaal emaille op koper, is dan ook heel belangrijk. Haar werk is doorgaans “aards”, met water, wind, landschap en de seizoenen als inspiratiebronnen.

Ze gebruikt meestal transparante gekleurde emaillepoeders. Door deze over elkaar heen te smelten is de kleurvariatie eindeloos en speelt de ondergrond van koper een belangrijke rol. Haar werk wordt regelmatig geëxposeerd in musea en galeries in binnen- en buitenland en is doorlopend te zien in het Museum voor vlakglas- en emaillekunst in Ravenstein.

Meer informatie:

www.gredubbeldam.com

 

Jef Depassé

 

Mijn beeldhouwwerk is eenvoudig en direct en heeft geen titel of uitleg nodig. Ik ben een ambachtelijk kunstenaar en werk met traditionele materialen, zoals hout, steen, messing en brons en maak beelden voor binnen en buiten. Ik kom uit een kunstenaarsfamilie, volgde een opleiding als tuinarchitect maar koos daarna toch voor het beeldhouwen en werkte tweeënhalf jaar bij de beeldhouwer Edu Waskowski.

jef depasse foto

Mijn beelden variëren sterk in grootte. Van een heel klein (levensgroot) bronzen vogeltje tot een metershoge getordeerde stenen zuil. Ook de vormentaal varieert van abstract tot figuratief; van bisons tot pelikanen, van Keltische knopen tot opengewerkte gedraaide zuilen.

Karoly Orosz

Karoly Orosz is in1956 in Berettyóújfalu, Hongarije geboren   en woont en werkt in Boedapest. In 1974 studeerde hij af als werktuig-bouwkundige en was werkzaam als vliegtuigbouwkundige bij Malev (Hungarian Airlines). Hij begon zich te interesseren in kunst en etnografie. Waarna hij eerst volkskunst maakte en daarna toegepaste kunstwerken van keramiek. In zijn kunstwerken legt hij verbanden tussen natuurwetenschappen, kunst en technologie. Met eindeloos veel experimenteren is hij er in geslaagd om een sneeuwvlok- kristalglas te creëren dat uniek is in de hele wereld. Hij is gespecialiseerd in metalen werken, beelden van keramiek en brons en reliëfs.

Wilma Hornsveld

Wilma woont en werkt in Amersfoort en is autodidact. Haar bevlogenheid voor de klei is begonnen in het keramiek atelier van Coby Haanappel in Delft(1977). Middels cursussen en workshops heeft zij zich in de jaren verder ontwikkeld. Klei inspireert haar door de vele mogelijkheden die het biedt. Het vormen, vervormen, de verschillende stooktechnieken waaronder Raku. Wilma haar Vouwsels Textiel-Indruk zijn kleurrijk en dagen haar uit steeds te zoeken naar nieuwe vormen. Zij ziet in haar werk een weerspiegeling van een levensweg volop in beweging, waarin zij open staat voor nieuwe ontmoetingen met mens en klei.