Margriet Blom

Margriet Blom

Margriet uit Leiderdorp is opgeleid als docent beeldende vorming en heeft jaren in het middelbaar onderwijs gewerkt. Op dit moment verzorgt zij cursussen en workshops in Leiden in omgeving. Haar keramiek op deze expositie heeft als thema ‘ontluiken’. Het moment dat er uit een schijnbaar dode bol een fris, groen puntje doorbreekt, een kwetsbaar ei dat liefdevol wordt beschermd maar uiteindelijk toch moet breken. Het gaat over nieuw leven, over hoop en over dat er vaak iets stuk moet gaan om iets nieuws een kans te geven. Het keramiek is handgevormd en gedecoreerd met engobes en glazuren. Het is realistisch met een twist.

Aly van der Woude

Aly uit Annen in Drenthe heeft na enkele gerichte opleidingen gevolgd te hebben, haar eigen techniek ontwikkeld. Ze is verder gegaan met abstracte kunst waarmee ze in het binnen en buitenland exposeert. Thematisch speelt de natuur een grote rol in haar werk: De kleuren, het tastbare, ontastbare en de weidsheid geven veel inspiratie. Spelend met kleuren ontstaan de abstracte dynamische schilderijen die ze toont in deze expositie in galerie Huis ter Heide

Els en Tom Bleijenberg

Els en Tom uit Spijkenisse gebruiken ‘Keramiek met een Glimlach’ voor het presenteren van hun werk want vrijwel alle bezoekers kregen spontaan een glimlach als ze hun werk zagen. Hun humoristische kijk op de ‘wereld’ verbeelden zij in hun vrolijk vormgegeven keramiek. Beiden houden van de natuur, maar hun dieren zul je er nooit tegenkomen. Het vinden van de juiste gezichtsuitdrukking, pose en naderhand kleurstelling is altijd weer een uitdaging. Omdat zij op hoge temperatuur bakken, is hun werk ook geschikt voor balkon of tuin. Hun werk staat regelmatig op internationale beurzen, kunst-/keramiekmarkten en kunstroutes. Ook exposeren ze bij binnen- en buitenlandse galerieën en beeldentuinen

Anne Maryken

Anne Maryken maakt geabstraheerd figuratief werk met een krachtige emotionele lading die met name voor de meer sensitieve toeschouwer navoelbaar is. De uitdrukking van haar werk is niet eenduidig, waardoor haar publiek daaraan een eigen betekenis kan geven. Zij werkt “geleid intuïtief”. Dat werkt zo: Zij neemt wat klei en bewerkt dat met handen of gereedschap totdat ze in de ontstane vormen een aansprekende houding of uitdrukking ziet. Daar werkt zij dan op door. De betekenis van een werk blijkt dan vaak pas achteraf. Anatomische juistheid zoekt Anne niet. Geloofwaardigheid en expressie uitdrukkelijk wel. Haar sculpturen raken mensen en dat is een belangrijke drijfveer.

Nelleke Lengkeek

Nelleke Lengkeek is autodidact. De haast onbeperkte mogelijkheden die klei biedt maakt het voor haar een ideaal materiaal om mee te werken. Was dat in de jaren 90 met zelfhardende klei, kwam zo`n 14 jaar geleden de ommezwaai naar de keramiek.Voor de techniek heeft ze cursussen gevolgd bij verschillende keramisten. Alle beelden worden handgevormd en zijn figuratief waarbij humor een belangrijke rol speelt. Zij haalt haar inspiratie veelal uit een simpel woord of gezegde wat bij haar een bepaald beeld oproept. Kenmerkend voor haar werk is het enorme plezier waarmee ieder beeld gemaakt is. In 2017 was ze al eens gast in Galerie Huis ter Heide.

Barbara Pijnappel

Barbara Pijnappel is een kunstenares met een kleine ecologische beeldentuin aan de rand van Apeldoorn. Ze maakt al 35 jaar  beelden in brons en steen  en tekeningen en schilderijen in verschillende technieken. Haar werk is divers en tijdloos. Het kan figuratief zijn, soms abstract en soms kan het neigen naar organisch en/of surrealistisch. Hier in Galerie Huis ter Heide worden een aantal figuratieve bronzen naakten, torso’s en dieren getoond en een paar stenen organische beelden. Ze exposeerde o.a. bij diverse beeldentuinen, galeries, musea en online. Daarnaast geeft ze speksteen en boetseer workshops.

 

Martha Veldthuis

Niet het contrast tussen het mannelijke en het vrouwelijke maar het samengaan van deze eigenschappen in ieder mens houdt Martha uit Ruinerwold bezig. Beeldend werken is communiceren. Van communicatie boeien met name gevoelsmatige en gedragsmatige aspecten, haar veel meer dan het doorgeven van concrete informatie. De overdracht van gevoelens zoals agressie, blijdschap, verlegenheid, angst, eenzaamheid, arrogantie, etc. tracht Martha middels haar werk tot uitdrukking te brengen.

De meeste beelden behoeven na het stoken niet of nauwelijks nog een bewerking.

Mieke van den Hoogen

In het werk van Mieke van den Hoogen uit Nijmegen komen naturalistische elementen en abstracte vormen bij elkaar. De vrouwen die zij maakt fascineren haar niet als schoonheidsideaal, maar als een lijf waarin geleefd wordt en waarvan je de emoties kunt aflezen. Ze zijn asymmetrisch opgebouwd. Een lijf lijkt symmetrisch, maar toch voelt het geen dag hetzelfde. De vazen, ook die van porselein, zijn asymmetrisch opgebouwd. Hierbij zijn vorm en kleur van groot belang.

De vazen worden vaak in aluminium folie of in een saggar pot gestookt.
In de gezichten spreekt vaak iets van een oneindige rust. Zij worden op kunststof glas gelijmd, waardoor ze iets minder kwetsbaar zijn.

 

Frida Badoux

Frida Badoux kwam in 1968 naar Amsterdam. Maakte in de jaren zeventig deel uit van de avant-garde die het Amsterdamse modebeeld bepaalde. Ontwierp kleding voor de hippe incrowd, en opende enkele winkels in Barcelona. Bij terugkeer werden sieraden haar grote passie en regelmatig exposeerde ze hiermee in verschillende galeries.
Vanaf  heden is ze voorzitter van een klein museum in Amsterdam en maakt kleine objecten. De serie “Objets Trouvés” van Frida is een verzameling melancholieke assemblages die zijn samengesteld uit tweedehandse, en gevonden voorwerpen, het drijfhout van de massacultuur.

Terugkerend thema hier is dat van de porseleinen poppenhoofdjes. Geplaatst in een nieuwe, intrigerende omgeving vertellen ze elk een fascinerend

Sarah Creek

“Sarah uit Meppel, schildert hoofd zakelijk met acryl op linnen/canvas. Ze mengt haar unieke palet uit de primaire kleuren waarbij ze regelmatig de bruintinten gebruikt. Wat uiteindelijk in een sober en rustig geheel resulteert. Sinds een half jaar is Sarah begonnen met het schilderen van stillevens in de sfeer van de oude meesters. De stillevens beginnen met een persoonlijk object en tijdens het schilderen ontstaat vaak de achtergrond. Soms komen er voorwerpen bij of haalt Sarah voorwerpen weg om de juiste sfeer en compositie te krijgen.”

In juli 2017 was Sarah al een keer een succesvolle gastexposant in Galerie Huis ter Heide.